Nieuws
Verlaging risico Alzheimer door eetpatroon11-05-2010
Een dieet dat in verhouding laag in vet is, maar rijk aan olie, noten, vis, gevogelte en bepaalde groenten en fruit verlaagt mogelijk het risico op Alzheimer. Dit blijkt uit onderzoek van de Columbia Universiteit in New York.
De onderzoekers analyseerden het voedingspatroon van 2148 New Yorkse ouderen. De deelnemers werden elke 1,5 jaar gescreend op tekenen van Alzheimer en dementie gedurende een periode van vier jaar. Aan het eind van de studie hadden 253 deelnemers Alzheimer ontwikkeld. Ouderen met een gunstig voedingspatroon hadden 38 procent minder kans om de ziekte van Alzheimer te ontwikkelen dan mensen met ongezonde eetgewoonten.
Het voedingspatroon dat het risico op de ziekte lijkt te verlagen bevat weinig volvette zuivelproducten, rood vlees, orgaanvlees en boter maar is rijk aan olie, noten, vis, gevogelte, fruit, tomaten, koolsoorten en groene groenten.
De manier waarop dit eetpatroon Alzheimer tegengaat werkt volgens de onderzoekers waarschijnlijk via verschillende mechanismen. Ook vetzuren hebben hun eigen effecten op de ontwikkeling van dementie, waaronder hun rol in de hersenontwikkeling en membraanfunctie.
Bron: Voeding nu




