Nieuws
Flavonolen in thee verlagen kans op beroerte 07-04-2010
Flavonolen kunnen het risico op het krijgen van een beroerte met 20% verminderen. Dit concludeert Peter Hollman van de Wageningen, in een publicatie in The Journal of Nutrition.
'Studies naar het gezondheidseffect van flavonoïd-rijke voeding laten een consistent positief effect op hart en vaten zien', vertelt Hollman. 'De grote vraag is of en welke flavonoïden nu precies verantwoordelijk zijn voor die effecten.' Hollman analyseerde de relatie tussen inname van verschillende soorten flavonoïden en het krijgen van een beroerte. In zijn analyse gaat het om meer dan 100.000 proefpersonen uit 6 gepubliceerde studies. Specifieke flavonoïden, de flavonolen, bleken een effect te hebben op het beroerterisico. 'Bij een flavonolinname die overeenkomt met de hoeveelheid die in 3 koppen thee zit, kun je de kans op een beroerte met 20% verminderen', vertelt Hollman.
Bron: Wageningen Universiteit




